Hvordan skaffer du kapital til dit næste tøjmærke?

Forfatter: Emil Broberg Andersen

Mange mennesker går med en drøm om at blive iværksætter indenfor tøjbranchen. Ikke desto mindre kan det virke uoverskueligt at komme i gang med forretningen. Særligt manglen på kapital er ofte grunden til at mange mennesker ikke tør at springe ud i livet som selvstændig.

Går man med overvejelserne om at starte sit eget tøjmærke, skal man først og fremmest overveje hvilken type forretning man ønsker. Skal du åbne en fysisk butik, er det nødvendigt at leje lokaler, skaffe møbler og en langt række andre kapitalkrævende elementer. Derfor er det oplagt at overveje, om man skal starte med at sælge tøjmærket på en webshop.

Hvad kræver det at starte en webshop?

Selvom der er færre omkostninger, når man starter en webshop op i fht. at åbne en butik, så er det vigtigt, at man ikke negligerer arbejdsbyrden. Din webshop er nemlig dit nye tøjmærkes ansigt udadtil, og det er derfor vigtigt at hjemmesiden ser indbydende ud, og at den fungerer som den skal. Har du ikke selv erfaringer med at opsætte en webshop så tag kontakt til en webdesigner eller en grafisk designer. De kan hjælpe med at lave din hjemmeside brugervenlig og nem at navigere rundt i. Det gælder om at præsentere dine produkter og dit tøjmærke så klart som muligt. I sidste ende har det en stor betydning for hvor mange køb der foretages på din webshop, og hvor høj din konverteringsrate bliver. Det er nemlig afgørende for hvor succesfuld din nye webshop bliver.

Hvordan skaffer jeg kapital?

Selvom en webshop i langt de fleste tilfælde er billigere i opstart end en fysisk butik, så kræver det stadig kapital til en webdesigner, produktionen af dine første varer, måske har du behov for en revisor, oprettelse af selskabet, osv. Der kan derfor hurtigt opstå et behov for at have adgang til kapital

De mest almindelige typer af startkapital kommer fra en bank. Det er hurtigt og nemt at starte dialogen med sin bank omkring et lån til opstart af virksomheden. Ofte er det dog sådan at bankernes risikovillighed er meget lav, og står man med en idé til et nyt tøjmærke, kan det være svært at opnå et lån. Derudover kræves det ofte, at man stiller med en sikkerhed i form af en friværdi i egen bolig.

En anden oplagt mulighed for at skaffe kapital kunne være fra private investorer. Det er også den mest udbredte model, når det kommer til opstart af virksomhed. Lånes der penge af en privat investor, kræves det ofte, at man afgiver en procentdel af virksomheden. En privatinvestor kræver, at man har styr på brandet og har en god pitch. Det handler om at ”sælge” idéen og have styr på forretningsmodellen.

Deleøkonomi kan give en hjælpende hånd

En anden mulighed er selvfølgelig også selv at kunne stille kapitalen til rådighed. Og det er netop hvad Emil Broberg Andersen fra Undy.dk gjorde. Undy er et nyopstartet dansk tøjmærke, der specialiserer sig i undertøj til mænd. Emil blev inspireret af deleøkonomiens muligheder, og her spillede Gomore en vigtigt rolle i opstart af virksomheden. Et kontant køb af to varevogne gjorde det muligt at indtjene en del af kapitalen ved at leje varevognene ud. Efterspørgslen på varevogne er høj i København, og dermed blev de begge lejet ud på daglig basis. Efter et år blev begge varevogne solgt for at skaffe det sidste kapital.

Vælger man selv at stille kapitalen til rådighed kræver det, at man har tålmodighed og er villigt til at spare op. Omvendt ender man også selv med at have kontrol over sit eget tøjmærke, da hverken banken opkræver høje renter, eller en privatinvestor mener, at den indskudte kapital skal forrentes hurtigst muligt.


Deprecated: preg_replace(): Passing null to parameter #3 ($subject) of type array|string is deprecated in /home/fashionwfollow/public_html/wp-includes/kses.php on line 1745

Leave a reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to site top