Hvis du ikke lige umiddelbart kan kende Stine Goya på navnet, så kan jeg fortælle, at hun er en dansk modedesigner. Hun er derudover direktør for sit eget brand Stine Goya, som har specialiseret sig i farvestrålende, skulpturelt tøj med karakteristiske iøjefaldende prints. Fra 2000 og tre år frem, var hun model for blandt andet Chanel og boede derfor i Paris. I 2005 afsluttede hun et forløb på den meget anerkendte modedesignskole Saint Martins i London. Ikke mindst var hun i 2005-2006 moderedaktør på det danske magasin, Cover Magazine, hvorefter hun grundlagde sit eget brand Stine Goya.
Første kollektion efter fødsel
I 2012 udkom Stine Goya med endnu en kollektion lige efter hun var blevet mor. Modeeksperterne var begejstrede. Stine Goya havde nemlig valgt at rense ud i forhold til de mange faste modeller, der havde præget de sidste par år. Derudover havde hun fravalgt de små kjoler med skød, de små jakker strammet op, og nye modeller med bukser med en vifteagtig flæse foran og ditto kjoler var dukket op på catwalken. Tilmed var de begejstrede for hendes print i klassiske glade Stine Goya-farver, herunder tern i bløde pastelfarver. Hun overraskede med en frakke med gode lynlåsdetaljer, som skulle udstråle en vis hårdhed omkring hele kollektionen.
Populær designer
Stine Goya har i sin karriere altid været et populært navn i modeverdenen. Hun viste verden sin første kollektion i februar 2007, og gæsterne stod i kø de cirka 80 meter fra Institut for Samtidskunst i København til Christianshavns Torv for at se Stine Goyas første modeshow under modeugen samme år.
Det kan man kalde popularitet og succes. I dag har den danske modedesigner et mål om at runde 20 millioner kroner i årsomsætning i sin virksomhed Stine Goya A/S inden for de kommende tre år. Samtidig blev hun i 2001 udnævnt til Årets Danske Designer ved Dansk Fashion Awards.